Vinkkejä terveellisempään naposteluun

Vinkkejä terveellisempään naposteluun

Vaikka painoaan pudottava henkilö olisi saanut liikuntatottumuksensa ja ruokavalionsa muuten kuntoon, saattaa napostelu aterioiden välillä tuottaa ongelmia. Usein himo naposteluun yltyy varsinkin iltaisin, mutta toisinaan myös aterioiden välisinä aikoina. Pahimmillaan se saattaa romuttaa hyvin alkaneen laihdutuksen siten, että saavutetut tulokset jäävät laihoiksi tai jopa olemattomiksi. Mikäli napostelu koetaan ongelmalliseksi, mutta sen poisjättäminen tuntuu vastemieliseltä tai peräti ylivoimaiselta, on olemassa myös toinen vaihtoehto. Tässä artikkelissa annetaan vinkkejä siihen, miten napostelua voi jatkaa terveellisesti.

 

  1. Rapeita vaihtoehtoja sipseille ja popcorneille. Sipsit ja popcornit ovat herkullisia, mutta täynnä kovia rasvoja ja ravintoarvoiltaan varsin köyhiä. Tästä syystä niitä tulee helposti syötyä enemmän kun oli tarkoitus ja nostettua siinä sivussa päivän aikana saatu kalorimäärä aivan uusiin sfääreihin. Näistä narskuvista herkuista pitävän kannattaakin harkita vaihtoehdoiksi esimerkiksi porkkanoista, kurkuista sekä selleristä leikattuja tikkuja. Ne ovat maultaan raikkaita ja sisältävät paljon suoliston toiminnan kannalta edullisia kuituja. Tikkuja voi myös höystää dippikastikkeella tai itse maustetulla öljyseoksella.
  2. Maukkaita vaihtoehtoja karkeille ja suklaalle. Jos kärsit jatkuvasta makeanhimosta ja käsi tuntuu hakeutuvan karkkipussille tuon tuostakin, voi kokeilemisen arvoinen vaihtoehto olla makeisten korvaaminen maukkailla hedelmillä. Esimerkiksi mandariini, banaani ja omena ovat paitsi herkullisia ja raikkaita, ne myös sisältävät runsaasti ihmiskehon toiminnan kannalta oleellisia vitamiineja.
  3. Herkuttele helposti ja nopeasti, mutta terveellisesti. Kiire ja hektinen elämäntilanne voivat ajaa ihmisen tilanteeseen, jossa kunnolliselle syömiselle ei näytä löytyvän aikaa, jolloin ainoa vaihtoehto nälän yllättäessä tuntuu olevan pikaruoka tai suklaapatukka. Kuitenkin myös kiireinen ihminen voi syödä terveellisesti ja välttää pikaruokapaikkojen sudenkuopat. Kiireinen ihminen voi varautua näläntunteisiin ja pitää aina mukanaan esimerkiksi kuivattuja hedelmiä, rusinoita sekä pähkinöitä. Ne eivät vain pidä nälkää loitolla, vaan ovat myös terveellisiä ja säilyvät laukussa hyvinä pitkiäkin aikoja.
  4. Terveellisiä vaihtoehtoja limuille ja energiajuomille. Limujen ja energiajuomien nauttimisesta tulee helposti päivittäinen rutiini, josta on vaikea päästä eroon. Ikävä kyllä ne sisältävät usein suuria määriä sokeria ja lisäaineita. Limut kannattaakin korvata luonnollisesti maustetuilla kivennäisvesillä, jotka sammuttavat janon ja maistuvat herkullisilta sisältämättä kuitenkaan suurta määrää kaloreita. Energiajuomat voi taas korvata kahvilla tai vihreällä teellä, jotka kumpikin sisältävät kofeiinia, mutta ovat huomattavasti terveellisempi vaihtoehto.
  5. Keskity makunautintoon. Jos naposteltujen välipalojen määrä tuntuu nousevan huolestuttavan suureksi, kannattaa huomio kohdistaa ruokailutilanteeseen. Nimittäin, jos napostelee jatkuvasti muun tekemisen ohessa, tulee helposti syötyä huomaamatta yllättävänkin paljon. Sen sijaan napostelulle kannattaa silloin tällöin pyhittää pieni tauko, jolloin keskittyy täysillä ruoan makuun ja rakenteeseen ja pureskelee jokaisen suupalan huolella.
  6. Onko sittenkin kyse nälästä tai janosta? Mikäli tarve naposteluun tuntuu olevan jatkuva, on hyvä tarkistaa, voisiko tämä johtua nälästä tai janosta. Jos vedenjuonti ja kunnon aterioiden syöminen ovat esimerkiksi kiireen vuoksi unohtuneet, voi tämä kostautua jatkuvana makeanhimona. Tällöin kannattaa kiinnittää huomiota säännöllisiin aterioihin ja riittävään veden juomiseen, jolloin tarve napostelullekin mitä luultavimmin vähenee.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 + nine =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

Jotta sivustomme toimisi mahdollisimman käyttäjäystävällisesti käytämme evästeitä (ns. cookies). Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön liikkuessasi sivustollamme.

Sulje