Vinkkejä helpompaan painonpudotukseen

Vinkkejä helpompaan painonpudotukseen

Laihduttaminen vaatii usein onnistuakseen ainakin jonkinlaisia ponnisteluita. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla ylitsepääsemättömän hankalaa tai epämukavaa. Voit omalla toiminnallasi ainakin suurelta osin vaikuttaa siihen, kuinka kivuttomasti painonpudotuksesi sujuu. Seuraavien kikkojen avulla voit tehdä elämästäsi laihduttamisen aikana hieman sujuvampaa ja helpompaa.

1. Tee ostoslista
Suunnittele etukäteen viikon tai puolen viikon ateriat ja laadi niihin tarvittavista aineksista ostoslista. Kun sinulla on kauppaan mennessäsi selkeä suunnitelma, on ostosten teko helpompaa ja hukkaan menevän ruoan määrä minimoituu. Tämän lisäksi listan mukaan ostaessa myös kiusauksiin tarttuminen tuntuu luultavasti vaikeammalta.

2. Tee aterioita valmiiksi
Suunnitelmallisesti syöminen on huomattavasti helpompaa, kun aterioita ei tarvitse tehdä kiireessä ja nälkäisenä. Pyhitä siis pari kertaa viikossa hieman aikaa siihen, että valmistat muutaman päivän ateriat etukäteen. Helppoutta voit lisätä vielä annostelemalla jokaisen aterian omaan rasiaansa, jotka voit tarvittaessa ottaa myös mukaan.

3. Aikatauluta
Jos painon pudottaminen ja siihen liittyvät toimet tuntuvat vievän paljon aikaa ja koet niiden mahduttamisen päivittäisiin rutiineihisi hankalana, voi aikataulutuksesta olla sinulle suurta hyötyä. Voit aloittaa miettimällä, mitä päiviisi yleensä kuuluu ja, mihin käytät aikasi. Tällöin saatat huomata, että voisit toimia tehokkaamminkin. Voit esimerkiksi yhdistää kaupassakäynnin lenkkeilyyn tai säästää rutkasti aikaa valmistamalla vinkin 1 mukaisesti viikon ruoat etukäteen.

4. Varaudu yllätyksiin
Muutokset suunnitelmissa tai yllättävät tapahtumat saattavat toisinaan tuntua laihduttajan viheliäiseltä vastustajalta. Näin voi olla esimerkiksi silloin, kun työpäivä venyy odotettua pidemmäksi ja kotona syömisen sijaan sämpylän haukkaaminen kahvilassa voi tuntua välttämättömältä. Myös illan ystävien kanssa venyessä yli kauppojen aukioloaikojen voi pikaruoka tuntua houkuttelevalta vaihtoehdolta kotona valmistettavalle, ruokavalion mukaiselle aterialle. Näihinkin yllätyksiin on mahdollista varautua. Voit esimerkiksi pitää aina mukanasi pientä välipalaa. Lisäksi voit suunnitella ateriasi ja kaupassakäyntisi siten, että jääkaapissasi tai pakastimessasi on aina ateria valmiina. Varaudu siis yllätyksiin, äläkä anna niiden estää sinua pääsemästä tavoitteeseesi!

5. Kysy apua ja neuvoja
Painonpudotus on suuri projekti, mutta sinun ei ole pakko suoriutua siitä kokonaan yksin. Onnistuminen on huomattavasti helpompaa, jos kysyy neuvoja ammattilaisilta tai projektissa onnistuneilta. Käänny siis rohkeasti lääkärin, ravitsemusterapeutin tai pätevän personal trainerin puoleen. He osaavat varmasti antaa sinulle rutkasti vinkkejä turvalliseen, terveelliseen ja tehokkaaseen painonpudotukseen. Muista myös vertaistuki. Parhaillaan laihduttavat tai tavoitteeseensa päässeet henkilöt vaihtavat usein mielellään kokemuksia ja vinkkejä keskenään. Lisäksi saat näin mahdollisuuden tutustua uusiin ja mielenkiintoisiin ihmisiin.

6. Tarkista keittiösi
Repsahdusten todennäköisyys kasvaa huomattavasti, jos säilytät kotonasi herkkuja, joita sinun ei ole tarkoitus syödä. Tällöin matka kiusaukseen on paljon lyhyempi kun silloin, jos sinun pitäisi lähteä erikseen kauppaan saadaksesi käsiisi herkkuja. Poista siis kaapeistasi turhat houkutukset ja osta sen sijaan iloksesi terveellisiä herkkuja, jotka tukevat tavoitettasi.


7. Opi virheistäsi

Vaikka sinulle sattuisi virheitä tai repsahduksia projektisi aikana, ei niistä kannata lannistua. Voit sen sijaan saada niiden kautta arvokasta tietoa itsestäsi ja toimintatavoistasi. Jos esimerkiksi huomaat makeanhimon iskevän aina elokuvaa katsellessa tai nälän iskiessä, voi muuttaa toimintatapojasi. Näin kehityt vahvemmaksi, etkä luultavasti tee samaa erehdystä enää uudestaan.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

11 − 3 =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

Jotta sivustomme toimisi mahdollisimman käyttäjäystävällisesti käytämme evästeitä (ns. cookies). Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön liikkuessasi sivustollamme.

Sulje