Kuinka laihtua nopeasti?

Kuinka laihtua nopeasti?

Vuosien ja vuosisatojen saatossa kauneusihanteet ja käsitykset ihanteellisesta vartalosta ovat vaihdelleet valtavasti. Joskus ihannoitiin rehevää ja runsasta vartaloa, joka viestitti ravinnon yltäkylläisyydestä ja joutilaisuudesta, johon vain harvoilla oli mahdollisuus. Maailmansotien aikaan taas pin- up –tyylinen tiimalasivartalo, jossa korostui muhkea rintamus sekä kapea vyötärö, oli suurten massojen unelmien kohteena. Siitä pari vuosikymmentä eteenpäin naiset tavoittelivat hoikkaa ja poikamaista vartaloa. 2010- luvulle tultaessa on trendi taas muuttunut hieman erilaiseen suuntaan. Nykypäivän trendi ja ihannevartalo on hoikka, mutta samalla kohtuullisen lihaksikas ja voimakas. Useat ihmiset eivät kuitenkaan luonnostaan edusta tätä vartalotyyppiä, mikä saattaa johtaa muutospaineisiin. Varsinkin koetuista liikakiloista halutaan päästä eroon. Usein tämä kuitenkin tuntuu vaikealta ja pitkäaikaiselta, jopa mahdottomalta urakalta. Tässä artikkelissa esitellään keinoja paitsi nopeaan, myös yksinkertaiseen painonpudotukseen.
Painonpudotuksen resepti on yksinkertainen ja maalaisjärjelläkin pääteltävissä. Se kuuluu, ”syö vähemmän kun kulutat”. Vaikka se kuulostaa hyvin yksinkertaiselta, voi sen toteuttaminen käytännössä olla vaikeaa, jos ei tiedä, mistä aloittaa ja kuinka muutokset olisi järkevää toteuttaa. Muutoksen voi yksinkertaisuudessaan toteuttaa joko vähentämällä ruoasta saatavan energian määrää tai lisäämällä kulutuksen eli liikunnan määrää. Nopeaan laihtumiseen pyrkivän kannattaa tehdä molemmat. Seuraavat vinkin auttavat käytännön toteutuksessa.

Ruoka:
– Ensimmäinen asia, mikä painonpudotusta tavoittelevan kannattaa tehdä, on karsia ruokavaliostaan pois kaikki ylimääräinen. Käytännössä tämä tarkoittaa makeisia, naposteltavia, leivonnaisia, sokerijuomia sekä ennen kaikkea alkoholia ja tupakkatuotteita. Toisinaan jo tämä muutos yksin voi johtaa toivottuun painonpudotukseen.

– Vaikka nopeaa painonpudotusta tavoitteleva voi tuntea kiusausta olla syömättä, ei tähän ansaan kannata langeta! Itsensä näännyttäminen toki pudottaa painoa, mutta kilot tapaavat tulla takaisin nopeasti ja korkojen kera, jos vanhaan elämäntapaan palataan. Lisäksi pitkäaikainen syömättömyys on terveydelle haitallista ja voi johtaa vakaviin puutostiloihin.

– Laihduttajan on tärkeää syödä usein pieniä annoksia, jotta nälkä ei ylly sietämättömäksi ja, jotta elimistö saa riittävästi ravintoa toimiakseen optimaalisella tavalla.

– Ruoaksi kannattaa valita mahdollisimman vähän prosessoituja, ravinto- ja kuiturikkaita elintarvikkeita. Esimerkiksi kana, kala, vihannekset, pähkinät, marjat ja hedelmät ovat terveellisen ruokavalion kulmakiviä. Proteiinia ja kuitua sisältävät ruoat pitävät nälän loitolla pitkään ja pitävät verensokerin tasaisena.

– Kilojen karistamisessa nopeasti auttaa hiilihydraattien määrän rajoittaminen. Tällöin ruokavalio koostuu pääpirteissään proteiinin lähteistä (kana, kala, liha, kananmunan valkuainen), vihanneksista sekä hyvän rasvan lähteistä (pähkinät, siemenet, oliiviöljy, avokado)

– Ruokavaliossa on kuitenkin tärkeää olla myös hieman hiilihydraatteja. Hyviä hiilihydraatin lähteitä ovat esimerkiksi peruna, täysjyväviljat, kaurapuuro sekä täysjyväriisi. Valkoista viljaa sisältäviä elintarvikkeita sen sijaan kannattaa vältellä.

– Vaikka hyvin vähän kaloreita sisältävät light –tuotteet saattavat äkkiseltään vaikuttaa laihduttajalle hyvältä keinolta herkutella, eivät ne sitä ole. Keinotekoiset makeutusaineet, joita useiden light- tuotteiden makeuttamiseen on käytetty, sekoittavat varsinkin suurina määrinä nautittuina elimistön toimintaa ja vain lisäävät makeanhimoa.

– Laihduttajan kannattaa makeanhimon iskiessä turvautua hedelmiin tai makeisiin vihanneksiin tai juureksiin, kuten kirsikkatomaatteihin tai porkkanoihin. Ne eivät sekoita elimistön toimintaa.

– Myös eräistä luontaistuotteista voi terveellisen ruokavalion ohella olla hyötyä makeanhimon taltuttamisessa.

Liikunta:

– Muutos kannattaa aloittaa miettimällä, millä tavalla voi lisätä omaa energiankulutustaan arjessa. Toimivia tapoja ovat esimerkiksi matkojen liikkuminen auton sijasta pyöräillen tai kävellen, portaiden valitseminen hissin sijaan sekä työskentely istumisen sijasta seisovillaan.

– Painoa pudottavan kannattaa harrastaa mitä tahansa energiaa kuluttavaa (fyysisesti raskasta) liikuntaan noin neljä kertaa viikossa. Harrastettavaksi lajiksi kannattaa valita laji, josta itse nauttii.

– Jos laihtumista haluaa tehostaa entisestään, voi olla hyödyllistä ottaa käyttöön tyhjällä vatsalla aamuisin tehtävät aerobiset treenit. Näiden on huomattu auttavan nopeiden tuloksien saavuttamisessa. Aerobiset voi toteuttaa esimerkiksi reippaasti kävellen, hölkäten tai rappusia juosten. Treenit voi toteuttaa myös sisätiloissa kuntopyörän, juoksumaton tai crosstrainerin avulla.

– Painonpudotusta ja varsinkin kiinteää ja lihaksikasta kehoa tavoittelevalle ovat lihasvoimaa lisäävät treenit, kuten kuntosali, ensiarvoisen tärkeitä. Tämä johtuu siitä, että lihas kuluttaa enemmän kuin rasvakudos. Lisäksi vartalo, jossa on lihasta, on kiinteämpi kuin ainoastaan laihduttamalla aikaansaatu vartalo.

Muista myös:

– Laihduttaessa elimistö joutuu aina koetukselle, tämän vuoksi riittävä uni ja lepopäivät liikunnasta ovat välttämättömiä tavoitteiden saavuttamisen sekä terveyden kannalta.

– Laadukas ja ravintoaineita sisältävä ruoka on elimistön polttoainetta, jota se tarvitsee, vaikka painoa pudotettaisiinkin. Ilman tätä polttoainetta elimistö ei toimi, eikä pysy terveenä.

– Laihdutettaessa pieni nälkä kuuluu asiaan ja sitä on vain kestettävä toisinaan. Tässäkin on kuitenkin muistettava kohtuus.

– Painoa pudotettaessa on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että elimistö saa sille välttämättömät vitamiinit sekä kivennäis- ja hivenaineet.

– Laihduttajan on tärkeää luoda ruokavalionsa ja treeniohjelmansa sellaiseksi, jota pystyy noudattamaan kohtuullisen helposti myös jatkossa, sillä muuten saavutetun painonpudotuksen ylläpitäminen ei onnistu.

– Suhtaudu painonpudotukseen mielenkiintoisena haasteena, joka antaa sinulle mahdollisuuden kehittää itseäsi sekä oppia uutta, näin matka kohti ihannepainoa tuntuu miellyttävältä seikkailulta.

– Usko itseesi ja tavoitteeseesi, äläkä anna periksi, vaikka joskus tuntuisi vaikealta, eivätkä toivotut tulokset heti näkyisi, se kannattaa varmasti!

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

five + 11 =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

Jotta sivustomme toimisi mahdollisimman käyttäjäystävällisesti käytämme evästeitä (ns. cookies). Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön liikkuessasi sivustollamme.

Sulje