Fitness-urheilijan kisadieetti vs. muut painonpudotusdieetit

Fitness-urheilijan kisadieetti vs. muut painonpudotusdieetit

Fitness-buumi on viime vuosien aikana vallannut Suomen ja yhä useammissa tv- ohjelmissa, lehdissä ja blogeissa käsitellään fitnessurheilijoiden valmistautumista kisalavoille. Aihetta käsittelevä materiaali sisältää usein kuvia urheilijoiden upeista vartaloista, jotka ovat samaan aikaan sekä naisellisen muodokkaita että lihaksikkaan rasvattomia. Nämä kuvat ovat herättäneet osassa ihmisiä ihastusta ja ne ovat inspiroineet monia tavoittelemaan ihannevartaloaan ruokavaliota ja liikuntatottumuksia muokkaamalla. Osaa ihmisistä fitnessurheilijoiden kuvat suututtavat ja he ovatkin syyttäneet kuvissa esiintyneitä henkilöitä syömishäiriöiden ja mahdottomien kauneusihanteiden edistämisestä sekä vartalonsa esineellistämisestä.

Kisavalmisteluita käsiteltäessä mainitaan usein kisadieetti, joka kestää vaihtelevasti parista kuukaudesta jopa vuoteen. Joitakin aiheesta kiinnostuneita saattaa hämmentää se, millä tavalla tämä dieetti eroaa ns. normaalien laihduttajien dieeteistä. Seuraavassa muutama oleellinen seikka, joka erottaa kisadieetin niin sanotuista perinteisistä, painonpudotusta tavoittelevista dieeteistä.

  1. Fitnessurheilijoiden noudattamat kisadieetit eivät tähtää pysyviin tuloksiin.
    Vaikka toki fitnessurheilussakin olisi ihanteellista, että kisapaino olisi mahdollisimman lähellä ”off-seasonin” (eli treenikauden, jolloin ei olla kisadieetillä) painoa, ei tämä ole kilpailijoiden dieetissä ykkössijalla. Kisadieetillä tähdätään yksinkertaisesti siihen, että sillä hetkellä, kun kisaaja on lavalla tuomarien arvioitavana, on hänen kuntonsa lajin kannalta optimaalinen. Toisin sanoen siinä missä dieetit tavallisesti tähtäävät siihen, että saavutettu painonpudotus olisi pysyvä, fitnessurheilijat pyrkivät dieettinsä avulla ainoastaan näyttämään hyvältä kisatilanteessa.

 

  1. Koska fitnessurheilijat eivät tavoittele pysyvää tulosta, voivat he myös hyödyntää kikkoja, joiden hyöty on vain hetkellinen.
    Nämä niksit saattavat vaikuttaa kovastikin kisakuntoon ja luoda upeita efektejä. Esimerkiksi tyhjentämällä suolistonsa ulostuslääkkeiden avulla ja olemalla juomatta jopa vuorokauden ajan, fitnessurheilija saa lihaksensa erottumaan upean näköisesti. Käytännöstä on valtavasti hyötyä kisalavalla, muttei juuri sen ulkopuolella, sillä vaikutukset katoavat nopeasti kun urheilija saa kisan jälkeen elimistöönsä nestettä ja ravintoa. Lisäksi pidempään jatkuneena tämä tila on vaarallinen.

 

  1. Fitnessurheilijoiden kisadieetit on usein tehty niin rajuiksi, että niiden ylläpitäminen pysyvästi on lähes mahdotonta.
    Kuten todettua, nämä dieetit eivät edes pyri pysyviin lopputuloksiin. Tämän vuoksi kisadieetit ovat usein normaaleihin dieetteihin verrattuna lyhytaikaisempia, mutta sitäkin raskaampia. Todella niukan ruokavalion lisäksi ne yleensä sisältävät niin suuren määrän aerobista liikuntaa, että niiden toteuttaminen vie kisaajiltakin paitsi voimat myös suuren osan vapaa-aikaa. Tästä syystä kisaajat usein tarvitsevatkin kilpailujen jälkeen huomattavan pitkän ajan tästä rääkistä palautumiseen.

 

  1. Fitnessurheilijoiden dieettiä edeltää jopa vuosien työ.
    Vaikka sivustakatsoja voisi helposti olettaa, että kisoihin valmistautuminen on pelkästään dieetillä oloa, ei tässä ole koko totuus. Fitnessurheilijoiden työ alkaa jopa useita vuosia ennen kisoja. Tätä aikaa kutsutaan Off- seasoniksi. Off- seasonin aikana kerätään lihasmassaa ja ruokavalio on usein paljon vapaampi ja ruokamäärät runsaampia kun kisadieetillä. Eli tavallisten kun laihduttajien ”muodonmuutos” koostuu ainoastaan dieetistä, niin fitnessurheilijoilla puolestaan vuorottelevat massan keräämiseen tarkoitettu off-season ja rasvanpolttoon tarkoitettu dieetti.

 

  1. Ammattivalmentaja räätälöi fitnessurheilijoiden dieetit henkilökohtaisesti.
    Henkilö, joka haluaa pudottaa painoaan, muttei kuulu mihinkään riskiryhmään, voi halutessaan toteuttaa projektinsa itsenäisesti esimerkiksi netistä tai kirjasta löytyvien ohjeiden mukaan. Ohjeet ovat usein selkeitä ja ruokamääriä sovelletaan painon mukaan. Kisalavoille nousevan fitnessurheilijan tilanne on erilainen. Toteuttaakseen dieettinsä hän tarvitsee valmentajan, joka paitsi tuntee lajin säännöt ja niiden tavoitteena olevan ihannekunnon, myös osaa ottaa huomioon kilpailijan elimistön yksilöllisen toiminnan ja seurata kisakunnon edistymistä sekä tehdä dieettiin tarvittavia korjausliikkeitä. Lisäksi fitnessurheilijan kisadieetti on elimistölle niin rankka kokemus, että sen suunnittelevan valmentajan on osattava ottaa huomioon kilpailijan terveys sen aikana.

 

  1. Fitnessurheilijoiden kisadieetit eivät aina ole niitä kaikkein terveellisimpiä.
    Fitnessurheilu on urheilua, jossa pyritään maksimoimaan suoritus ja kunto kisalavalla, eikä suoranaisesti edistämään terveyttä. Sitä vastoin perinteiset, painonpudotusta tavoittelevat dieetit toteutetaan usein terveyssyistä, sillä kertynyt ylipaino on aiheuttanut tai on vaarassa aiheuttaa terveysriskejä. Eli niiden, jotka tuntevat kiusausta ottaa mallia fitnessurheiljoiden kisadieeteistä oman painonpudotuksensa edistämiseksi, kannattaa muistaa, että se ei mitä luultavammin ole terveyden nimissä kannattavaa.

 

 Yhteenvedonomaisesti voisi siis sanoa, että vaikka fitnessurheilijoiden ja tavallisten painonpudottajien dieeteillä onkin jonkin verran yhteistä, ei niitä kannata sekoittaa toisiinsa. Fitnessurheilijoiden dieetit eivät tähtää terveellisyyteen ja pysyviin elämäntapamuutoksiin, minkä vuoksi ne sisältävät paljon sellaista, mikä ei ole hyödyllistä pitkäaikaista laihtumista tavoitteleville. Tämän lisäksi fitnessurheilijoiden dieetit laativat alan ammattilaiset.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

two × 4 =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

Jotta sivustomme toimisi mahdollisimman käyttäjäystävällisesti käytämme evästeitä (ns. cookies). Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön liikkuessasi sivustollamme.

Sulje