7 toimivaa vinkkiä selluliitittomaan ihoon

7 toimivaa vinkkiä selluliitittomaan ihoon

Jokainen meistä tahtoo varmasti tuntea olonsa kauniiksi, itsevarmaksi ja sädehtiväksi tilanteessa kun tilanteessa. Joskus säteilyä ja muuten miellyttäviä hetkiä, kuten rantalomaa, juhlaa tai romanttista kohtaamista saattavat varjostaa jopa ylitsepääsemättömiltä tuntuvat kauneusvirheet ja ulkonäkökompleksit. Eräs usein harmiteltu ja varsinkin naisilla esiintyvä kauneusvirhe on selluliitti. Selluliitti, eli appelsiini-iho on ihon muhkuraisuutta ja epätasaisuutta, jota on yleisimmin reisissä, takamuksessa tai vatsassa. Kuitenkin sitä voi esiintyä myös muissa kehon osissa, kuten käsivarsissa. Useat naiset tulevat elämänsä jossain vaiheessa tahtomattaankin tutuiksi tämän ikävän ja joidenkin mielestä jopa kiusallisen ongelman kanssa. Tästä syystä monet käyttävät suuria summia selluliittivoiteisiin sekä – hoitoihin. Kokemukset näiden menetelmien tehoista kuitenkin vaihtelevat suuresti. On olemassa myös olemassa muita, kukkarolle huomattavasti edullisempia vaihtoehtoja selluliitin taltuttamiseen. Tässä artikkelissa esitellään niistä seitsemän.

 

1. Tarjoa kehollesi riittävästi nestettä

Yksi syy selluliitin ilmaantumiseen saattaa olla liian vähäinen veden juonti. Jos elimistö ei saa tarpeeksi vettä, se kärsii ja ilmoittaa siitä monin tavoin. Näitä tapoja ovat selluliitin ilmaantumisen ohella esimerkiksi näläksi ”naamioitunut” janon tunne, ihon kuivuus, finnit ja muut iho- ongelmat sekä väsymys ja päänsärky. Eli niin yksinkertaiselta kun se vaikuttaakin, voi veden juominen suoda apua selluliitista kärsivälle. On syytä kuitenkin muistaa, ettei veden juomisessakaan kannata mennä äärimmäisyyksiin, sillä tämäkin saattaa aiheuttaa ongelmia terveydelle ja hyvinvoinnille. Optimaalinen määrä vettä on noin 2-3 litraa päivässä. Kuitenkin paljon urheilevien sekä erittäin kuumissa olosuhteissa oleskelevien veden tarve saattaa olla vielä tätäkin suurempi.

 

2. Pidä ihostasi hyvää huolta

Jos vartalosi iho tuntuu kuivalta ja näyttää elottomalta ja väsyneeltä, voi selluliitin takana olla yksinkertaisesti retuperälle jäänyt ihonhoito. Tästä syystä toinen ase, joka saattaa toimia hyvänä apuvälineenä sodassa selluliittia vastaan, on kunnollinen ihonhoito. Selluliittia torjuvaan ihonhoitorutiiniin kuuluu ihon ajoittainen kuorinta. Näin hankkiudutaan eroon kuolleesta ihosolukosta ja annetaan iholle paremmat mahdollisuudet uusiutua ja hengittää. Loistavan kuorinnan saa aikaan sekoittamalla käytettyjä kahvinpuruja kookosöljyyn ja hieromalla seosta kevyesti vartalon iholle suihkun yhteydessä. Kun seos on huuhdeltu pois, on iho miellyttävän sileä ja pehmeä. Toinen askel hyvään ihonhoitoon on kosteutus. Jos iho tuntuu kuivalta, on sitä hyvä rasvata päivittäin. Jotta tuloksia saataisiin aikaan, on ihonhoitoa tärkeää ylläpitää jatkuvasti.

 

3. Kiinnitä huomiota ruokavalioon

Jos selluliitti on ollut ongelma jo pitkään ja muhkurat tuntuvat ja näkyvät selkeästi, kannattaa ruokavalioon kiinnittää erityistä huomiota. Selluliitin nimittäin uskotaan olevan yhteydessä ruokavalioon, joka sisältää runsaasti sokereita, valkoisia viljoja, prosessoituja elintarvikkeita sekä alkoholia. Myös hiilihappopitoisten juomien vaikutusta selluliitin kehittymiseen on epäilty. Selluliittia välttämään pyrkivän kannattaa sen sijaan suosia ruokavaliota, joka sisältää runsaasti proteiinia, vihanneksia, kasviksia sekä pehmeitä rasvoja, kuten kalaa, siemeniä ja pähkinöitä. Prosessoidut elintarvikkeet, kuten makeiset, vehnästä valmistetut leivonnaiset, sokeria, alkoholia tai makeutusaineita sisältävät juomat sekä valmisruoat kannattaa jättää kauppojen hyllyille.

 

4. Muista fyysinen aktiivisuus

Ihmisen keho on luotu liikkumaan, joten passiivinen elämäntapa aiheuttaa jos jonkinlaisia ongelmia. Selluliittia voi siis olla mahdollista ennaltaehkäistä tai vähentää lisäämällä liikuntaa ja vähentämällä istumista. Kun ihminen liikkuu, vilkastuu hänen verenkiertonsa. Tämä auttaa vähentämään kehoon kertyneitä kuona- aineita ja rasvaa, mistä myös selluliitti koostuu. Mikäli liikunnan harrastaminen ei aina onnistu, kannattaa ainakin nousta istumarupeamien välissä mahdollisimman usein seisomaan ja venytellä tai jaloitella hieman.

 

5. Anna veren kiertää

Selluliitin taustatekijänä voi toimia myös estynyt verenkierto. Eräiden sairauksien lisäksi verenkiertoa saattavat häiritä puristavat vaatteet. Jos housut tuntuvat tukalan puristavilta, kengät ahdistavat tai sukista jää nilkkojen kohdalle syvät painautumat, kannattaa vaatteet vaihtaa paremmin istuviin. Tällöin veri pääsee kehossa paremmin virtaamaan, eikä selluliittiakaan niin helposti muotoudu.

 

6. Kuivaharjaa ihoa

Ihon uudistumista ja verenkiertoa on mahdollista aktivoida myös kuivaharjaamisen avulla. Kuivaharjaus toteutetaan nimensä mukaisesti kuivalle iholle karheahkolla kuorintahansikkaalla tai pehmeällä harjalla. Kuivaharjauksen jälkeen iho tuntuu pehmeämmältä ja elinvoimaisemmalta ja saattaa hieman punoittaa. Verenkierron aktivoitumisen myötä kuona-aineista ja rasvasta koostuva häviää helpommin.

 

7. Muista kokonaisvaltainen hyvinvointi

Jotta selluliitista voitaisiin päästä eroon, kannattaa kiinnittää edellisten seikkojen lisäksi huomiota omaan hyvinvointiinsa kokonaisvaltaisesti, sillä usein terveysongelmat ovat oire jostakin. Tämä tarkoittaa sitä, että päästäkseen eroon ongelmasta, on elintapojen muututtava jollakin tavalla. Esimerkiksi stressi, väsymys tai pitkään jatkunut ahdistus voivat aiheuttaa eri ihmisillä erilaisia fyysisiä oireita, kuten selluliittia. Tämän vuoksi onkin tärkeä katsoa elämäntilannettaan ja hyvin vointiaan kokonaisvaltaisesti miettien, millä tavoin sitä voisi parantaa.

 

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

eight − 2 =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

Jotta sivustomme toimisi mahdollisimman käyttäjäystävällisesti käytämme evästeitä (ns. cookies). Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön liikkuessasi sivustollamme.

Sulje