5:2- DIEETTI

5:2- DIEETTI

Päivien pidentyessä sekä talven väistyessä toppavaatteet vaihtuvat pikkuhiljaa kevyempiin kevätvaatteisiin. Toiset eivät malta odottaa lämpimiä säitä, jolloin aurinko paistaa ja on mahdollisuus mennä rannalle. Toisia taas tämä muutos ja ajatus uima-asuun pukeutumisesta ahdistavat. Mikäli talven aikana on päässyt kertymään ylimääräisiä kiloja, eikä oma vartalo miellytä, voivat paineet päästä hyvään kuntoon kesäksi kasvaa suuriksi. Tällöin tarvitaan dieettiä, jonka avulla painoa on mahdollista pudottaa suhteellisen nopeasti, mutta kuitenkin kohtuullisen helposti. 5:2 –dieetti saattaa tällöin olla ratkaisu ongelmaan.

5:2- on hittidieetti, jonka on hehkutettu paitsi pudottavan painoa nopeasti myös parantavan veriarvoja ja vähentävän muistisairauksia sekä sydän – ja verisuoniperäisten sairauksien riskiä. Sen etuihin on luettu myös eliniän piteneminen.

Dieetin nimi, 5:2 kuvastaa sen olennaisinta periaatetta. Tämä periaate on se, että dieettiä noudattavan henkilön viikossa on kahden tyyppisiä päiviä. Viisi sellaista, jossa saa syödä normaalisti vanhojen tottumusten mukaisesti. Kaksi jäljelle jäävää päivää taas ovat paastopäiviä. Paastopäivinä ravinnon saantia taas rajoitetaan tiukasti, jolloin dieettiä noudattavat naiset saavat nauttia vain 500 ja miehet 600 kaloria.

Paastopäivät kannattaa jaotella siten, että ne eivät osuisi peräkkäisille päiville. Paastotessa sallitut kalorit on syytä myös jaotella esimerkiksi kolmelle aterialle sen sijaan, että söisi ne kaikki yhdellä istumalla. Tällöin on myös erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että nautitut ateriat sisältävät riittävän määrän hyvää rasvaa, proteiineja sekä kasviksia ja vihanneksia. Netistä voi löytää paljon dieettiä tukevia ja maukkaita reseptejä. Vitamiinien ja hivenaineiden riittävän saannin voi myös varmistaa nauttimalla omiin tarpeisiin sopivia ravintolisiä.

5:2 –dieetin kannattajat pitävät yhtenä sen kiistattomista eduista sitä, että paaston ja kaloreiden määrän rajoittamisen kestäessä ainoastaan yhden päivän kerrallaan, on motivaatiota helpompi pitää yllä. Tästä dieetistä innostuneet ylistävät sen olevan myös loistava työkalu napostelukierteen katkaisussa sekä todellisen nälän tunnistamisen oppimisessa. Paastopäivän jälkeen dieettiä noudattavat tuntevat usein olonsa huomattavasti aiempaa kevyemmäksi, jopa euforiseksi. Osa paastonneista myös kokee, etteivät he enää tunne niin suurta halua napostella kun ennen.

Dieetin haittapuoliin taas lukeutuvat paaston alkuvaiheessa usein ilmaantuva sietämätön nälän tunne. Lisäksi tottumattomalle tarkka kalorien laskeminen saattaa tuntua vaikealta ja turhauttavalta. Tässä on kuitenkin mahdollista käyttää apuna kalorilaskuria. Lisäksi raju paastoaminen saattaa sekoittaa joidenkin ihmisten elimistön toiminnan. Tällöin esimerkiksi hormonitoiminta sekä sokeriaineenvaihdunta saattavat häiriintyä.

5:2 –dieetti ei rajuutensa vuoksi kuitenkaan sovi aivan kaikille. Sitä ei esimerkiksi suositella lapsille, raskaana oleville, pitkäaikaissairaille tai henkilöille, joilla on taustalla syömishäiriöitä. Dieetti saattaa myös heikentää joidenkin lääkkeiden tehoa. Dieettiä voidaan suositella lievästi ylipainoisille aikuisille, joilla ei ole pitkäaikaissairautta tai mielenterveyden ongelmia. Lääkitystä käyttävän kannattaa keskustella dieetin sopivuudesta hänen lääkityksensä tuntevan lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 × 4 =

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön. Lue lisää

Jotta sivustomme toimisi mahdollisimman käyttäjäystävällisesti käytämme evästeitä (ns. cookies). Jatkamalla sivustolle hyväksyt evästeiden käytön liikkuessasi sivustollamme.

Sulje